A fogyasztó döntés

A fogyasztói döntéselemzés egy nagyon érdekes téma a marketingben, hiszen nagyon nehéz megállapítani, hogy egyes vásárlótípusok mi alapján választanak az adott terméket forgalmazó vállalkozások közül. Természetesen minden üzletnek, szolgáltatásokat vagy termékeket nyújtó és árusító cégnek a legoptimálisabb, ha a vásárló nála költ, minél többet, az összeset. Ahhoz azonban, hogy ez megvalósuljon, nem elegendő a legjobbat a legalacsonyabb áron kínálni, hiszen az hosszú távon nem lenne túl gazdaságos és a fogyasztó is könnyen hozzászokik a padlóárakhoz. Nézzük, hogy mi az, ami befolyásolja a vásárlókat a döntéshozatalban!

 

A szükségletek

Mint tudjuk, a fogyasztónak, vásárlónak szükségletei, igényei vannak, melyeket minden esetben ki kell elégítenie. Itt lehet szó akár a létszükségleti dolgokról, akár a luxuscikkekről. A két fogalom közt a különbség, hogy míg a luxuscikkeket csak alkalomadtán, addig az élethez szükséges – víz, étel stb. -, termékeket minden egyes nap fogyasztania kell.

 

A fogyasztói döntés kiindulópontja a hasznosság. A fogyasztók különbözőségei miatt, más és más terméket tartanak hasznosnak, hiszen amíg az egyik ember vízibiciklizni szeret – azt tartja hasznosnak -, addig a másik a labda sportokat kedveli, így az igényeik teljesen különböznek, teljesen más termékek és szolgáltatások iránt érdeklőfnek.

 

A fogyasztói döntés hasznosságát tekintve is több különböző hasznossági szintet lehet megkülönböztetni, hiszen vannak fogyasztók, akik mindig a legtökéletesebb és legoptimálisabb adásvételi helyzetet igyekeznek kialakítani – ők a racionális fogyasztók -, illetve akik kevésbé, vagy szinte egyáltalán nem törődnek a win-win helyzet kialakításával. A lényeg, hogy hozzájussanak az adott árucikkhez, teljesen mindegy, hogy milyen feltételek mellett.

 

A döntést befolyásoló tényezők

Mint már azt korábban említettük, a fogyasztói döntés alapvető eleme a szükségleteinek kielégítése. Az adott szükséglet kielégítésére, mindegy, hogy az termék vagy szolgáltatás, rengeteg opcionálisan felkínálkozó lehetőség közül válogathat. Nagyon sok olyan külső hatás érheti a fogyasztót – akár közvetlenül, akár tudat alatt -, amelyek nagy mértékben befolyásolják döntéshozatalt. Ilyen külső és belső tényezők a reklámok, ismerős pozitív vagy esetleg negatív véleménye, rossz tapasztalat, személyiség jellemzők és így tovább. Napestig sorolhatnánk a különböző ingereket, talán még akkor sem érnénk a végére, ehelyett inkább nézzük meg a külső és belső hatások főbb jellemzőit!

 

Külső hatások

A vásárlói döntést leginkább befolyásoló külső tényező, a környezetében kialakult gazdasági helyzet. A gazdasági helyzet – vagyis a fogyasztó társadalmi és anyagi helyzete – meghatározza a költekezésre fordítható összeg mértékét. Valójában ez a tényező közvetlenül nem hat a vásárlói döntésre, mégis befolyásolja a vásárló magatartását, hiszen a szegényesebb körülmények közt élők kevesebbet áldoznak luxus szolgáltatásokra vagy termékekre, mint élelemre.

 

A másik komoly külső befolyásoló tényező, amivel könnyedén vásárlásra lehet buzdítani a fogyasztót, az nem más, mint a marketing. Reklámok, hirdetések, plakátok ezreit nyomják az emberek arcába nap, mint nap. A TV-ben, az interneten levetített reklámok elől nem menekülhetsz. Lehet, hogy már a könyöködön folyik ki egyes reklámok szövege, már annyiszor hallottad, hogy együtt dúdolod a TV-vel, de mikor igényed támad az adott termék megvásárlására, hát melyiket fogod megvenni? Szinte biztos, hogy azt, amelyiket kifulladásig reklámozták.

 

A másik nagyon fontos külső hatás, amelyet érdemes figyelembe venni, mikor a vásárlói magatartást vizsgáljuk, az a vásárlók társadalmi helyzete. Vannak, akik nem tehetik meg, de vannak olyanok is, akik igen, és meg is teszik. Tehát sok esetben a nagy autót vásárló fogyasztók nem a szükségleteiket elégítik ki a drágább holmikkal, csupán társadalmi helyzetüket, befolyásosságukat jelképezi, státusszimbólumként szolgál.

 

Belső hatások

A vásárlást befolyásoló belső hatások vizsgálata már sokkal bonyolultabb feladat, hiszen a külső hatásokkal ellentétben, kívülről nagyon nehéz megállapítani, hogy ki milyen személyes jellemvonásokkal rendelkezik, kinek mi a fontos, mi az, amitől ő szükségesnek érzi az adott termék megvásárlását.

 

Vannak azonban olyan személyes jellemvonások, amelyek inkább egyéni tényezők, mintsem belső tulajdonságok. Ilyen tényezők pl.: Életkor, nem, foglalkozás, iskolai végzettség és a többi. Nyilvánvalóan egy fiatal, húsz év körüli illetőnek ritkábban lesz szüksége hátfájást enyhítő készítményekre, mint egy nyugdíjas idős hölgynek, így a fiataloknál ezt a piaci igényt akár teljesen ki is lehet zárni és sokkal inkább a divatra, trendekre koncentrálni.

 

Most, hogy már jobban tudod mi is történik egy-egy vásrlás vagy vásárlói döntés előtt kezd el elemezni a saját vásárlóidat. Tudd meg, hogy milyen külső és belső tényezők mentén választanak Téged! Hogy miért? Mert sokkal egyszerűbb lesz az életed!

#Profit
#Stratégia
#Siker
#Vállalkozás
#Marketing
#Márka
#Kampány
#Vevő
#Reklám
#Online
#Brand
#Célpiac


mi ez?
A marketing, grafika és a webfejlesztése világa napról napra változik. Legyél naprakész és látogass el hétről hétre blog oldalunkra és kövesd nyomon nagyszerű bejegyzéseinket, hogy ne maradj le semmi érdekesről. A tartalmas cikkekk mellett esettanulmányokat, praktikus ötleteket, mini térningeket és lépésről lépésre tartalmakat is megtalálhatsz. Jó böngészést kívánunk!