Hogy éri meg ez az üzleteknek? - Black Friday
Hogy éri meg ez az üzleteknek? - Black Friday

A nagy kérdés, ami elsőként felmerül az emberekben, miután tudomást szereztek a Black Friday hatalmas – akár 50-70%-os – leárazásairól, „Hogy éri meg ez az üzleteknek?”.

 

A hangsúly természetesen itt is a marketingen van, de még mielőtt a dolgok mélyére néznénk tisztázzuk, hogy pontosan miről is szól, illetve miről kellene szólnia a Fekete Pénteknek!

 

Természetesen, mivel már a megnevezés sem magyar, így könnyen következtethetünk arra, hogy egy honosított „ünnepnapról” van szó. Igen, ünnepnap, hiszen az eredeti hazájában, az Egyesül Államokban a Black Friday az a nap, mikor a karácsonyi termékek, leváltják a hálaadás dekorációját. Hivatalosan ezen a napon kezdődik meg a karácsonyi nagybevásárlási időszak.

 

Mivel nálunk a hálaadást, mint népi hagyományt, nem ünneplik, így a fekete pének is csak egy átvett szokás. Ezt leszámítva egyre nagyobb utat tör magának és már-már kezd hasonlítani az ottani Black Friday az itteni Black Friday-re, azzal a különbséggel, hogy Magyarországon jellemzően az online üzletek „ünneplik” ezt a kivételes alkalmat. Előfordul, hogy a Fekete Péntek nálunk nem péntekre esik és olykor a 24 órás akciós időtartamot egy hónaposra nyújtják az áruházak, de ez már csak részlet kérdés. Valamivel mindig ki kell, emelkednünk a többiek közül.

 

Most pedig térjünk a lényegre! Hogy éri meg az üzleteknek a Black Friday? 50-70%-os kedvezmények mellett még haszon is marad a termékeladásokon? Komolyan ilyen mértékű haszonkulcsal dolgoznának a webáruházak? Ennyire ésszerűtlen gondolkodásuk lenne, hogy úgy adnak el valamit, hogy azzal nem, hogy 0-ra, de mínuszba jönnek ki? Miért csinálják?

 

A válasz nem is olyan bonyolult, mint azt gondolnád. A Black Friday gyakran veszteséges az üzletek számára, pillanatnyilag. A hangsúly pedig a „pillanatnyilag” -on van, ugyanis ez, amit jelen esetben veszteségnek nevezünk, sokkal inkább mondható befektetésnek, és méghozzá nem is olyan hosszútávú befektetésnek.

 

Csak abba gondolj bele, hogy a legtöbb webáruház már hónapokkal a nagy nap előtt megkezdi a felkészülést. Több szervergépet állítanak hadrendbe a megnövekedett látogatók száma miatt, azonban gyakran még így sem tudják kiszolgálni a hatalmas tömeget, ezért előfordul, hogy az oldalak egy-egy csúcson pörgő időszakban összeomlanak.

 

A vásárlási láz azonban nem csak az akciós termékekre és kifejezetten a fekete napra vonatkozik. A vásárlók vásárlási kedve nem csillapodik a következő napokban, hetekben sem. Ekkor azonban már nem a kitűzött kedvezményes áron juthatnak hozzá a kiszemelt termékekhez, hanem természetesen a teljes áron, teljes haszonnal vásárolhatnak.

 

Ne feledkezzünk meg a brandről sem. Egy ilyen egy napos kampányt követően elképesztő mértékben erősödhet a fekete kampányt lefolytató webáruház márkaereje. Ez hosszabb távon, akár hónapokra előremutatóan megnövelheti az eladások száma.

 

Persze vannak webáruházak, akik nem viszik túlzásba a nagy akciózást. Csak olyan mértékben csökkentik az áraikat, hogy az számukra is nyereséges maradjon.

 

Bármelyik taktikát is alkalmazod, mindenképpen jól mutat a webshopod kezdőlapján a „Black Friday” felirat és rengeteg előnyben részesíti a vállalkozásodat.

#BlackFriday
#Kedvezmény
#Ünnep
#Termék
#Brand
#Online
#Kampány
#Márka
#Design
#Marketing


mi ez?
A marketing, grafika és a webfejlesztése világa napról napra változik. Legyél naprakész és látogass el hétről hétre blog oldalunkra és kövesd nyomon nagyszerű bejegyzéseinket, hogy ne maradj le semmi érdekesről. A tartalmas cikkekk mellett esettanulmányokat, praktikus ötleteket, mini térningeket és lépésről lépésre tartalmakat is megtalálhatsz. Jó böngészést kívánunk!