Hogyan A/B tesztelj?

Mikor frissítetted utoljára a weboldalad? Ha gondolkoznod kellett ezen a kérdésen, az nem jelent túl sok jót. Hogy miért? Mert a weboldal nem egy olyan dolog, amit egyszer elkészítünk / készíttetünk, és azzal le is van tudva minden. De nem ám! Ha azt szeretnéd, hogy a weboldalad jól konvertáljon, célszerű rendszeresen ránézni és frissíteni – a számok magukért fognak beszélni!

 

Azonban szó sincs arról, hogy bármiféle ok vagy terv nélkül frissítsd a weboldalad tartalmát. A cél, hogy a konverziót növeljük. És itt jön képbe az A/B tesztelés. De mielőtt tesztelésbe kezdenél, tudnod kell, hogy miről is van szó, és hogyan működik. Lehet, hogy már foglalkoztál vele, de az is lehet, hogy még sosem hallottál róla, egy dolog azonban biztos: ebből a cikkből meg fogod tanulni, hogy hogyan A/B teszteld a weboldalad! Lássunk is hozzá!

 

Hogyan működik az A/B tesztelés?

Az A/B tesztelés lényegében egy baromi egyszerű dolog. A módszer lényege, hogy van egy feltevésed a weboldalad/landing oldalad/értékesítési oldalad egy-egy adott elemével kapcsolatban, és hogy bebizonyítsd az igazad, leteszteled ezt a teóriát. Ne ijedj meg! Ez a gyakorlatban csupán annyit jelent, hogy két verziót csinálsz a szóban forgó oldalból. Ha ez megvan, a forgalmad egyik felét a weboldalad első, míg a másik felét a második verziójára irányítod.

 

A teszt felállítása után már csak annyi a dolgod, hogy vársz, arra, hogy kiderüljön, a weboldalad melyik verziója konvertál jobban. Ebből már le tudod vonni a konklúziókat, és azoknak megfelelően alakítani a végleges weboldalad. Ez elméletben nagyon egyszerűnek hangzik, azonban ez sokszor közel sincs így. A legjelentősebb probléma ilyenkor az szokott lenni, hogy fogalmunk sincs, a weboldalunk mely részeit teszteljük.

 

Hogy őszinték legyünk, erre a kérdésre nincs jó válasz, de azért készültünk Neked egy kis útmutatóval!

 

Kezdj a CTA gombokkal!

A célod a nagyobb konverzió elérése, ezért célszerű azzal a gombbal kezdened, ami a leginkább felelős a konverziódért. Ezek a CTA ("Call to Action) gombok, azaz amikkel ráveszed a közönséged, hogy cselekedjenek, például hogy vásároljanak, vagy feliratkozzanak.

 

Itt a legfontosabb az, hogy egyszerre csak egy dolgot tesztelj le. Ha több teóriát próbálsz bebizonyítani egyszerre, nem fogsz pontos egyértelmű eredményt kapni – hiszen honnan tudod, hogy melyik változtatás növelte a konverziót? Ezért célszerű folyamatosan teszteket futtatnod.

 

Kezdésnek azt javasoljuk, hogy kezdj valami kicsivel, például a gomb méretével, színével vagy elhelyezkedésével az oldalon. Példának okán, feltehetjük, hogy egy nagyobb gomb nagyobb konverziót hoz. Közel sem biztos, de mi van, ha igen? Erre való az A/B tesztelés.

 

A következő a gombjaidon található szöveg tesztelése. Tesztelj különböző erőteljes, ösztönző erejű szavakat, mint például a "Te", a "Most", az "Új" vagy az "Ingyenes".

 

Webshop tulajdonosok: teszteljétek a kasszát!

Webáruház tulajdonosként törekedned kell olyan megoldásokra, amik minimalizálják a kosárelhagyások számát. Ezt leginkább a fizetési folyamat "megtisztításával" és akadálymentesítésével érheted el, amiben nagy segítségedre lesz az A/B tesztelés. Már egy nagyon apró változtatással is jelentősen növelni tudod a konverziót.

 

Hogy milyen változtatásra gondolunk? Nos, vegyük például minden a webáruházban jelenlévő kuponbekérő mezőt. Vannak webáruházak, ahol alig van kihasználva ez a funkció, mert ritkán adnak kupont. Ha bele van tolva a vásárló képébe, anélkül, hogy lenne kuponja, megzavarhatja a vásárlásban. Tedd át máshova, és nézd meg, hogy változott-e a konverzió.

 

Még egy példa. Amennyiben használsz például olyan logót, ami a biztonságos fizetést emeli ki, akkor annál is tesztelj! Változtasd meg a méretét, tedd feltűnőbb helyre. Tesztelj mindent! Emellett törekedj arra, hogy a fizetési folyamat minél egyértelműbb és gördülékenyebb legyen. Távolíts el minden olyan elemet, ami megtörheti a vásárlóid figyelmét. Érd el, hogy a fizetés egy egyirányú utca legyen, ahonnan nincs vissszaút!

 

Teszteld a vizuális elemeket!

Az agyunk be van programozva arra, hogy bizonyos színeket különféle eseményekkel kapcsoljon össze. Például a feketét a temetéssel. A színeknek óriási ereje van! Ezért az A/B teszted célpontjául bátran válaszd az oldalad színeit: betűszín, gombok színe, a menü színe stb. A tartalom maradhat ugyanaz, hiszen már egy iylen kis változtatással is jelentős konverziójavulást érhetsz el.

 

Az oldalad másik nagyon fontos vizuális elemei a képek, amiket használsz. A megfelelő képeket nem könnyű kiválasztani, ezért, ha tanácstalan vagy, futtass A/B tesztet, hogy kiderüljön, melyik kép konvertál jobban!

 

Például, az egyik verzióban használj olyan képet, amin egy férfi van, a másikon meg egy olyat, amin egy nő és nézd meg, hogy változik-e valami. Esetleg használj képeket ugyanarról a fotómodellről, csak más-más arckifejezésekkel. Jobban működik egyetlen kép háttérként? Vagy inkább egy fehér háttér egy képpel valahol az előtérben? Erre csak a folyamatos tesztelés adhat választ.

 

Végül

Az A/B tesztelés az egyik legjobb módja annak, hogy növeld a web-, landing, vagy sales oldalad – sőt, e-mail-jeid – konverzióit. Nagyon fontos azonban, hogy folyamatosan futtass ilyen teszteket, ugyanis egy tesztből nem sok mindent lehet megtudni. Tehát: mindig törekedj arra, hogy annyit tesztelj, amennyit csak tudsz, hogy javíts a weboldalad konverzióján! Gondolj a CTA gombokra, a kasszára, a színekre és a különféle egyéb vizuális elemekre – az ilyen kis változtatásokkal jelentős javulást tudsz elérni. Hajrá!

 

Amennyiben segítségre van szükséged akár az A/B teszteléssel, akár a marketingstratégiáddal kapcsolatban, bátran fordulj Hozzánk és kérd a másfél órás, ingyenes Marketing Konzultációnkat IDE kattintva!

 

#Online
#OnlineMarketing
#Weboldal


mi ez?
A marketing, grafika és a webfejlesztése világa napról napra változik. Legyél naprakész és látogass el hétről hétre blog oldalunkra és kövesd nyomon nagyszerű bejegyzéseinket, hogy ne maradj le semmi érdekesről. A tartalmas cikkekk mellett esettanulmányokat, praktikus ötleteket, mini térningeket és lépésről lépésre tartalmakat is megtalálhatsz. Jó böngészést kívánunk!