Mi a különbség a B2B és a B2C marketing közt?

Mielőtt belemerülnénk a két különböző marketing tevékenység mélyebbre hatoló tárgyalásába, álljunk csak meg egy pillanatra és nézzük meg, hogy mégis mi az a B2B és mi a B2C marketing. Ismeretlen rövidítések sokasága, ennek ellenére mégis minden vállalkozás alkalmazza a két fogalom közül legalább az egyiket.

 

A B2C (Buisness to Customer) tevékenységet folytat az a vállalkozás, aki magánszemélynek értékesíti a szolgáltatásait, illetve termékeit. Ebből egyenesen következik, hogy a B2B (Buisness to Buisness) vállalkozás egy másik vállalkozásnak adja tovább a portékáját. Attól függetlenül, hogy nem ismered a betűszavak jelentését még Te is minden egyes nap, mikor értékesítesz valamit, vagy B2C vagy B2B vállalkozásként működsz a piacon.

 

Az alapvető különbségek

Ez a két cégfajta rengeteg dologban különbözik egymástól. A fő szervezeti célok tekintetében már nem egyeznek meg, hiszen amíg az egyik a végfelhasználóknak, azaz a fogyasztóknak értékesít, addig a másik annak a vállalkozásnak ad el, aki majd a fogyasztónak szolgáltatja a terméket. A két értékesítési típust alkalmazó vállalkozás azonos célja, hogy kiemelkedő brandet akar kialakítani és természetesen ezét meg is mozgatnak minden lehetséges követ. Azonban amíg a B2B vállalkozás erőteljesen a leadek generálására törekszik, addig a B2C vállalkozás számára kimondottan fontos a fogyasztók elégedettsége és hűsége.

 

Különbség a marketing perspektívájából

Értékesítés szempontjából, hogy a marketing erejét is érvényesülni tudjon, elsősorban azt kell figyelembe vennie mindkét vállalkozás típusnak, hogy, mit, kinek és hogyan szeretne eladni. A két vásárlói réteg közt szinte összehasonlíthatatlan nagy a különbség, ennek ellenére egy dologban mégis megegyeznek. A fogyasztónak és a viszonteladónak is egyarán szüksége van a portékádra.

 

Amikor a fogyasztó vásárol, a cselekedeteit első sorban a szükségletei vezérlik. Azért vásárol élelmiszert, mert arra szüksége van az élethez. Másodsorban azért vásárolunk, hogy az igényeit kielégítse olyan „luxus” cikkekkel, amire a mindennapi léthez alapvetően nincs szüksége. Ellenben a vállalkozások befektetés céljából vásárolnak. Stratégiai előnybe szeretnének kerülni a többi céggel szemben, vagy egyszerűen mert B2C vállalkozásként vannak jelen a piacon és az átvett termékeket szeretnék tovább értékesíteni, tehát viszonteladói szerepet töltenek be a piacon.

 

Kialakításuk is nagy mértékben eltér egymástól. Az üzletemberek inkább kedvelik a tartalmas szöveges anyagokat, így, ha B2B marketingeddel egy másik vállalkozást szeretnél megcélozni jobban teszed, ha a vizuális tartalmak helyett inkább az e-mail, hírlevél tartalommarketinget választod. Az egyszerű végfogyasztónak is szüksége van a szöveges tartalmakra ahhoz, hogy kellő mennyiségű információhoz jusson a vásárlás előtt, viszont vizuális képi, videós anyagok fokozott hatással vannak rá.

#B2C
#B2B
#Ügyfél
#Vevő
#Profit
#Stratégia
#Siker
#Vállalkozás
#Marketing


mi ez?
A marketing, grafika és a webfejlesztése világa napról napra változik. Legyél naprakész és látogass el hétről hétre blog oldalunkra és kövesd nyomon nagyszerű bejegyzéseinket, hogy ne maradj le semmi érdekesről. A tartalmas cikkekk mellett esettanulmányokat, praktikus ötleteket, mini térningeket és lépésről lépésre tartalmakat is megtalálhatsz. Jó böngészést kívánunk!