Teremts hiányérzetet a nagyobb profitért

 

"Minél inkább nem lehet az enyém, annál jobban akarom!" Sokaknak ismerős lehet ez a mindennapi gondolatmenet. Hogy mire gondolunk? Előfordult már Veled, hogy...

 

  • Siettél egy üzletbe, mert hallottad, hogy csak pár napig lesz leárazás?
  • Vettél már valamit hirtelen felindulásból, mert az eladó azt mondta, ha most elviszed, 20%-kal olcsóbban lehet a Tiéd?
  • Tankoltál már csak azért, mert pár forinttal olcsóbb volt az üzemanyag, mint tegnap, és féltél, hogy holnap visszaugrik az ára?
  • Vásároltál már valamit a Teleshopból, mert a TV sarkában volt egy kis visszaszámláló?

 

Ha a fenti kérdések közül akár csak egyre is igennel válaszoltál, akkor egy olyan, ősidők óta bennünk rejlő pszichológiai rugó befolyásolta a döntésed, aminek nagyon nehéz ellenállni. Ez nem más, mint a hiány elve, más néven a korlátozás a személyes döntési szabadságunkban. A legjobb, hogy ezt Te is felhasználhatod a vállalkozásodban a nagyobb profit elérése érdekében. De miről is van szó?

 

A hiány lélektana

Ezt a pszichológiai rugót a hiány elvének, tudományosan pszichológiai reaktanciának nevezzük. Az elv lényege, hogy amiből kevés van, azt sokkal többre értékeljük, ebből adódóan sokkal jobban kívánjuk.

 

Ezt a működését egy valós példán keresztül tudjuk a legjobban szemléltetni. Amikor a British Airways 2003-ban bejelentette, hogy a London-New York járatából kettő helyett csak egyet indít naponta, a jegyeladások már másnapra megduplázódtak! Nem bírtak az érdeklődéssel, pedig nem lett olcsóbb a jegy, nem lett gyorsabb a repülő, és nem is változott a szolgáltatás minősége – csupán életbe lépett a hiány elve! Csak ennyi kellett ahhoz, hogy az emberek jobban akarják a szolgáltatást.

 

És ez bizony kőkemény pszichológia! A téma nagy kutatója, Robert Cialdini hozzásegíthet a probléma megértéséhez. Cialdini a befolyást és együttműködést célzó technikákat kutatta és kategorizálta. Ez alapján minden kategória egy-egy pszichológiai alapelvnek felel meg. Ez Cialdini 6 meggyőzési alapvele, amelyből a hiány elve az egyik.

 

A hiány elvében arról van szó, hogy hogyan győzheted meg az embereket a hiányérzet megteremtésével. Cialdini kutatásai azt mutatják, ha valahányszor korlátozva vagyunk a választási szabadságunkban, minden erőnkkel megpróbáljuk visszaállítani azt. És bizony, vásárlásnál ez vásárlásban nyilvánul meg! Szóval, ha vállalkozóként azt szeretnéd, hogy a Te terméked vagy szolgáltatásod válasszák, nem csak azt kell megmutatnod, hogy miért válasszanak Téged. Arra is kiemelt figyelmet kell szentelned, hogy tudasd, hogy mit vesztenek azzal, ha mást választanak.

 

Amíg a készlet tart!

Teljesen mindegy, hogy mivel foglalkozol, ezt a pszichológiai rugót bármikor kihasználhatod. A hiány elvét már lehet, hogy most is alkalmazod a vállalkozásodban, csak nem tudsz róla!

 

Gondolj a ruházati cégek limitált szériás ruháikra vagy cipőikre. Gondolj a limitált kiadású üdítőkre és kávékra. Gondolj a könyvelőre, aki kijelenti, hogy csak X mennyiségű ügyfelet tud felvenni az adott időszakra. Gondolj az ingatlanügynökre, aki elmondja, hogy van a házra még egy potenciális érdeklődő, és nem tudja garantálni, hogy nem viszi el az orrunk elől a házat. Gondolj az autókereskedőre, aki azt mondja, hogy csak bizonyos készletmennyiségre szól a kedvezmény. Gondolj BÁRMILYEN kereskedőre, aki azt mondja, hogy fogyóban van a készlete egy adott termékből...és bumm! Életbe is lép a hiány elve – az a pszichológiai rugó, ami vágyat gerjeszt a vásárlóban és vásárlásra készteti őket.

 

Végül

Most már tudod, hogy miért működik a hiány elve de azt is, hogy milyen módokon alkalmazd a vállalkozásodban. Ne feledd: akkor is bevetheted, ha „unalmas” termékeid vagy szolgáltatásaid vannak.

 

Ha segítségre van szükséged a marketingstratégiád kidolgozásában és ezt egy olyan csapattól szeretnéd, akik valóban értik a dolgukat, kérd ingyenes marketing konzultációnk, ahol másfél órában minden kérdésedre választ adunk. Szeretnél részt venni? Akkor nincs más dolgod, mint kattints IDE. Ne feledd, a konzultációnk díjmentes és csak Rólad és a céljaidról soul!

#Termék
#Kampány
#Profit
#Stratégia
#Siker
#Vállalkozás


mi ez?
A marketing, grafika és a webfejlesztése világa napról napra változik. Legyél naprakész és látogass el hétről hétre blog oldalunkra és kövesd nyomon nagyszerű bejegyzéseinket, hogy ne maradj le semmi érdekesről. A tartalmas cikkekk mellett esettanulmányokat, praktikus ötleteket, mini térningeket és lépésről lépésre tartalmakat is megtalálhatsz. Jó böngészést kívánunk!